Surf Kombucha tar av i markedet

Massemarkedet er i ferd med å få øynene opp for Surf Kombucha – en trendy og sunn drikke basert på fermentert te. Nå har de store dagligvarekjedene kommet på banen, og gründer Maren Aasen har sin fulle hyre med å holde tritt med etterspørselen.

Den eksotiske drikken har spredd seg som ild i tørt gress, men det var ikke gitt på forhånd at det skulle slå an i så stor grad hos vanlige forbrukere.
– Da vi startet fantes det bare én annen produsent av Kombucha i Norge. Ingen hadde hørt om fermentert te, og det var ikke til salgs i butikkene. Det har skjedd mye bare de siste to årene, sier Aasen.

Fra helsekost til dagligvare

I starten var det helsekostforretninger og cafeer som viste størst interesse for produktet. Nå er situasjonen en annen: I mai kom Surf Kombucha inn i sortimentet til Norgesgruppen, og selges dermed hos Meny, Joker, Spar og Eurospar over hele landet. De har også en avtale med Coop Midt-Norge, og kjører i disse dager en test i Rema-butikker i Trøndelag.

Surf Kombucha er Midt-Norges eneste produsent av fermentert te, noe som gir stort potensial for videre vekst. I februar flyttet oppstartbedriften inn i nye bryggerilokaler og produksjonskapasiteten har økt. De har gradvis fått flere kunder, og salget øker for hver måned som går. Selve fermenteringsprosessen tar om lag to uker, og produksjonen foregår på Inderøy i Trøndelag.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Surf Kombucha er tilgjengelig i tre smaker: Tropisk ingefær (Maren Aasens favoritt), Bringebær og Mango. En ny smak er på vei, men hva den blir er fortsatt hemmelig. Foto: Surf Kombucha.

Maren Aasen er utdannet ernæringsterapeut og lidenskapelig opptatt av sunn mat og drikke. Hun ønsket seg et alternativ til drikker fulle av sukker og kunstige tilsetningsstoffer. Svaret ble fermentert te, produsert av økologiske råvarer, og med lavt sukkerinnhold. Gjennom oppveksten ved Gangstad gårdsysteri, som produserer lokal ost og iskrem, har hun lært seg å sette pris på gode råvarer og godt håndverk.

Hun fattet interesse for denne spesielle drikken på en ferie i USA for noen år siden, og bestemte seg for å starte opp produksjon selv. Sammen med forloveden Luca Guichard etablerte hun merkevaren Surf Kombucha, som raskt ble lagt merke til.

Rådgivning fra Proneo

Proneo har bidratt underveis med rådgivning, forretningsutvikling og markedsarbeid. Aasen mener inkubator-tilværelsen og rådgivingen fra Proneo har vært viktig.
– Det har fått ting til å gå framover. Proneo har vært med på store deler av reisen og er fortsatt en god støttespiller for oss. Vi har hele tiden fått hjelp til neste steg. Jeg kom i kontakt med Proneo for første gang gjennom etablererkursene. Deretter har jeg fått hjelp med budsjett, forretningsutvikling, markedsavklaring og det vanskelige men akk så viktige papirarbeidet, sier Aasen.

– Surf Kombucha er et godt eksempel på en moderne og smart produksjonsbedrift, sier Marius Værdal, prosjektleder i Proneo.  ­
– De har et nytt og trendy produkt, og en effektiv og skalerbar produksjon. De jobber systematisk med markedsarbeid og utnytter mulighetene som ligger i digital markedsføring.

Værdal mener Surf Kombucha har alt som kjennetegner en bedrift med vekstpotensial: Et dedikert team, godt nettverk og grundig markedsavklaring.
– De gjorde en solid jobb innledningsvis med å rigge «kjøkkenbenk-produksjon», slik at de kunne hente tilbakemelding fra kunder før de rigget bedriften og gjennomførte større investeringer, sier Værdal.

2000 år gammel teknologi

Fermentering er en gammel teknikk som vi mennesker har utøvd i lange tider. Det er en velkjent konserveringsmetode, og brukes blant annet til å framstille øl, vin og ulike typer mat. Kombucha, altså fermentert te, har sannsynligvis sin opprinnelse i Asia, og kan spores 2000 år tilbake.