Grønnsaker til folket!

28. mai 2025

familiens-favorittburger

Gulrøtter som er for lange til posene, løk som er for små til strømpene og poteter som er grå i skallet. Så mye som 30% av grønnsakene som dyrkes i Norge, blir kastet. Men ikke på Frosta! Der lager Grønne Folk deilig mat av dem i stedet!

Ragnhild Eggen Viken

– Alle grønnsakene vi lager produktene våre av, er dyrket innen en radius på 10 kilometer unna produksjonslokalene våre, forteller Ragnhild. – Mer ureist er det vanskelig å få det!

Midt i jordbruksbygda Frosta, som med sitt gunstige klima og frodige jordsmonn er et eldorado for grønnsaksproduksjon, har Ragnhild, ektemannen Jonas og sønnen Karl Martin dyrket krydderurter, salater og grønnsaker på slektsgården Viken Østre i mange år – som generasjonene før dem har gjort det. Men de ville gjøre mer – og i 2016 så selskapet Grønne Folk dagens lys.

– Vi var lei av at grønnsaker med feil størrelse eller form ble sortert bort, selv om både smaken og næringsinnholdet var som det skulle være, sier Ragnhild. – Det å bruke hele råvaren reduserer matsvinn og bedrer klimaet, og det er viktig for oss.

Stein på stein

Falafel. Kikertcurry. Hummus og chili sin carne. Dette er bare noen av produktene du kan legge ned i handlekurven din når du passerer kjøledisken på den lokale Rema-butikken din.

– Per i dag selger vi 11 ulike retter, og vi har ikke tenkt å gi oss med det, smiler Ragnhild.

For hos Grønne Folk driver de stadig med produktutvikling og produktforbedring. Alle oppskriftene (eller reseptene, som det heter i næringsmiddelindustrien) er utviklet i bedriften. Og du kan formelig smake kjærligheten til de gode råvarene når du setter tennene i en saftig rødbeteburger – laget av rødbeter som er fraktet til fabrikken med traktor fra gårder i Frosta-regionen. Høsten 2024 måtte de vel 40 bøndene som leverer grønnsakene sine til Grønne Folk legge om kjøreruta, for da åpnet Grønne Folk dørene til den 2500 kvadratmeter store nye fabrikken sin.

– Det tok faktisk bare to år fra vi startet opp til vi hadde vokst oss ut av lokalene våre, forteller Ragnhild. – Det skapte problemer med logistikken, og gjorde at vi ikke klarte å produsere for full maskin.

Det er det slutt på nå. I den nye fabrikken har de produksjonslokaler og kontor, skrelleri, lager og fryselager. Nå har de så god kapasitet at de kan tidoble produksjonen – selv uten å kjøpe nye maskiner.

– Vi er godt rigget for fremtida, mener Ragnhild.

God hjelp

– Dere skal få prøve ut produktene i 10 butikker i 8 uker. Lykkes dere med salget, skal dere få selge i hele Trøndelag.

Det var avtalen lederen hos Rema 1000 Midt-Norge inngikk med Ragnhild og Jonas da de tok kontakt for å komme seg inn i butikkene med de første produktene sine – og resten er historie. I løpet av tre år fikk du kjøpt de sunne og rene produktene i Remabutikkene fra Honningsvåg i nord til Lindesnes i sør.

– Det var beinhardt arbeid, sier Ragnhild. – Vi måtte skape et marked som ikke eksisterte, og det er ikke enkelt for en ny merkevare med nye produkter. Vi fikk virkelig oppleve hvor krevende det er for en liten bedrift å sitte med all den kunnskapen du trenger for å komme deg inn på markedet.

Men siden familien Viken allerede hadde levert grønnsaker til dagligvarebransjen i en årrekke, hadde de gode relasjoner, og både Rema og Bama har vært gode samarbeidspartnere for Grønne Folk.

Og da Stein Morten Holberg i Proneo banket på døra for å spørre om Ragnhild trengte bistand for å rigge Grønne Folk for videre vekst, var timingen perfekt.

– Det har vært veldig nyttig, og samarbeidet med Stein Morten var full klaff, forteller Ragnhild. – Han har vært en dyktig mentor og en god sparringspartner, og han har gitt oss en oppvåkning når det gjelder å se hvor viktig det er å ha inngående detaljkunnskap om markedet vi vil lykkes i.

Og selv om Grønne Folk alltid har tenkt strategisk, har samarbeidet med Proneo fått dem til å prioritere strategiarbeidet i enda større grad.

– Det er alltid noe du kan gjøre enda litt bedre i morgen enn i dag, sier Ragnhild. – Selv den minste justering kan utgjøre en forskjell som gjør at vi kan utnytte råvarene enda bedre, få maten til å smake enda bedre eller gi bedre inntjening så vi sikrer fremtiden til firmaet enda bedre.

Vi hjelper deg gjerne med å utvikle din bedrift. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Stein Morten Holberg

Stein Morten Holberg

Prosjektleder
[/wpbb-if]