Jobber for et bedre helsevesen

Hva er det som får to erfarne leger til å slutte i jobbene sine for å utvikle et digitalt driftssystem for legekontor? Jo, drømmen om å gjøre det offentlige helsevesenet enda bedre.
Det er 8 år siden Finn Høivik og Tor Magne Johnsen møttes på en busstur for norske fastleger på konferanse på Island. I dag sitter de side om side i lokalene til Relevio på Pirsenteret i Trondheim, hvor de bruker så å si all sin våkne tid på å utvikle og videreutvikle en digital løsning som gir legekontor over hele landet en mer effektiv og velfungerende hverdag.
– Relevio legger også til rette for at medarbeiderne på legekontorene kan ta mer ansvar for det administrative arbeidet slik at legene får frigjort tiden sin til pasientbehandling, sier Tor Magne.

F.v.: Finn Høivik, Relevio, Jon-Ivar Holmslet, Proneo, Tor Magne Johnsen, Relevio
Utvikles sammen med helsepersonell
Møtet på bussen ble begynnelsen på det såkalte Trønderopprøret, hvor fastleger fra Trondheim gikk i bresjen for å gjøre både politikere og andre beslutningstakere klar over fastlegeordningen var i ferd med å bryte sammen.
– På den tiden jobbet den jevne fastlege typisk 15-20 timer overtid i uka, forteller Tor Magne. – Vi kunne ikke sitte stille og se på at stadig flere overarbeidede kolleger sluttet i jobben, eller at medisinstudenter kviet seg for å gå inn i fastlegeyrket.
Trønderopprøret klarte å sette fastlegeordningen på dagsorden, noe som blant annet ga fastlegene bedre betingelser og mulighet for å redusere pasientlistene sine. Vilkårene for de nye legene ble også såpass mye bedre at rekrutteringen tok seg opp igjen. Likevel var det tydelig at det fortsatt var en vei å gå for å bedre arbeidssituasjonen for landets fastleger og helsesekretærer.
Slik ble tanken om å utvikle et digitalt verktøy som skal modernisere og effektivisere fastlegekontorene født. Allerede tidlig i utviklingen fikk Relevio etablert pilotkontor i hele landet. De ga tilbakemeldinger på hvordan systemet fungerte, og ikke minst hvilke funksjoner de kunne tenke seg.– Det at systemet er laget i samarbeid med helsepersonell, er et viktig poeng for oss, sier Finn. – Det er tross alt de som vet hvor skoen trykker, hva de trenger hjelp med og hvordan løsningene våre fungerer i en travel arbeidshverdag.

F.v.: Synnøve Levang, Kirsti Nilden, Tor Magne Johnsen, Finn Høivik, Marte Sofie Ronæss
For å få mer kunnskap om hvordan helsesekretærene i enda større grad kan bidra i driften av legekontor, ansatte Relevio like godt to helsesekretærer i 60% stilling. Marte Sofie Ronæss og Kirsti Nilsen er begge erfarne helsesekretærer, og de jobber fremdeles på henholdsvis Kalvskinnet og Midtbyen legesenter to dager i uka.
– Ikke bare får vi førstehånds erfaring med Relevio fordi legesentrene vi jobber på bruker systemet, men vi er i kontakt med mange helsesekretærer som deler erfaringene sine om hvordan legekontorene kan driftes bedre og mer effektivt, sier Kirsti. – Vi syns det er veldig fint når helsesekretærene forteller oss at Relevio er med og gir dem en bedre arbeidsdag!
– Helsesekretærene sitter med utrolig mye kunnskap og ressurser som i mange tilfeller ikke benyttes godt nok, mener Finn. – I tiden fremover, hvor vi vet at det blir personellmangel i helsevesenet, blir det avgjørende for Norge at vi klarer å bruke den ressursen bedre enn i dag. Relevio skal bidra til å styrke teamet på legekontoret.
Alt på ett sted
Så hva finner du i Relevio-systemet, da?
– Først og fremst skal Relevio samle alle funksjonene et legekontor trenger til drift og administrasjon under én paraply, forteller Tor Magne.
Informasjon om pasientene skal selvfølgelig fortsatt håndteres i legekontorenes journalsystem, mens Relevio ivaretar driftsrelaterte funksjoner som bemanningsplanlegging, dokumentlagring, oppgavefordeling, HMS og kvalitetssikring. I tillegg har Relevio utviklet en egen løsning for informasjonsskjermer på legekontorene.
– Og basert på tilbakemeldingene vi får fra brukerne våre, utvikler og lanserer vi nye funksjoner med jevne mellomrom, tilføyer han.
Begge gründerne har jobbet som daglig leder på sine tidligere legekontor. En av aspektene ved jobben de syns var krevende, var å forhandle innkjøpsbetingelser for legekontoret sitt.
– I all hovedsak sitter alle legekontorene på hver sin tue og forhandler for seg selv. For oss var det derfor naturlig å benytte muligheten til å forhandle på vegne av Relevios abonnenter.
Et eksempel på dette er at vi nå har etablert en felles innkjøpsavtale for medisinsk forbruksmateriell som gir kostnadsreduksjon for legekontorene fra første dag. Det er nok mange kommuner som også kunne hatt nytte av å bli en del av denne avtalen, forteller Tor Magne.
– Sammen er vi sterke, smiler Finn. – Det sier seg selv at 200-300 fastleger som forhandler sammen står mye sterkere enn legekontor og fastleger som forhandler priser hver for seg.
Store muligheter
Akkurat som gründerne bak Relevio søker samarbeid med legekontor og helsepersonell når de utvikler den digitale løsningen sin, samarbeider de også tett med flere aktører når det kommer til utviklingen av firmaet sitt. Jon-Ivar Holmslet er prosjektleder i Proneo, og han har bistått Relevio med forretningsutvikling i flere år.
– Jon-Ivar og Proneo har vært veldig viktige for oss, sier Tor Magne. – Finn og jeg visste mye om å være fastleger, men langt mindre om hvordan vi skulle starte og utvikle en bedrift.
Jon-Ivar, som selv har vært gründer, har jobbet tett med Relevio siden oppstarten.
– Relevio har brukt Proneo aktivt på alt fra forretningsutvikling og strategi til oppsett av drift, markedsføring og nettverksbygging, forteller han. – Jeg er imponert over måten de har jobbet seg gjennom strategiske problemstillinger, og hvordan de har klart å bygge Relevio stein for stein. Ikke bare har de holdt stø kurs, men de har evnet å snu seg når situasjonen har krevd det – og de ser mulighetene når de kommer. Dette går vegen!
Vi hjelper deg gjerne med å utvikle din bedrift. Ta kontakt for en uforpliktende prat.
