Gründerbedriften som digitaliserer restaurantbransjen

Wink Bilde 1

Fornøyde Wink-ledere utenfor restaurant San Sebastian på Solsiden i Trondheim: Daglig leder og gründer Fredrik Larsen (til venstre) og salgsdirektør Ketil Engen. Foto: Bård Ivar Basmo.

Det begynte på en festival. Fredrik Larsen og Even Wiseth sto og ergret seg i en av disse traurige ølkøene. Da kom ideen: Hva om vi lager en mobilbasert selvbetjeningsløsning som kutter festivalkøene? Åtte år senere er ideen videreutviklet, og selskapet Wink AS er etablert. Med sin mobilbaserte bestillings- og betalingsløsning bidrar Wink til digitalisering av restaurantbransjen.

Hva kan vi gjøre for deg og din bedrift?

– Først må folk stå i kø for å bestille. Så må de vente lenge på å få det de har bestilt. Både gjester og restaurant taper på dette, sier salgsdirektør Ketil Engen i Wink. – Med vår løsning slipper gjestene å vinke på servitøren. De bestiller fra den digitale menyen på sin egen telefon. I samme øyeblikk dukker bestillingen opp på kjøkkenet.

Wink-løsningen kan integreres med restaurantens egne nettsider og kassasystemer. Gjestene velger selv hvordan de vil betale: Kort, kasse eller – etter hvert – Vipps. Får de lyst på en dessert eller et ekstra glass, er det bare å taste ekstrabestillingen på telefonen.

Fornøyde brukere

Og det er ingen tvil: Gestene setter pris på Wink. Over 2000 tilbakemeldinger viser at 88% gir Wink-løsningen en skår på 4 eller 5 av 5 mulige. San Sebastian i Trondheim har nå brukt løsningen snart to år. Hele 96 % av gjestene på deres tre restauranter bruker nå løsningen til bestilling og betaling.

Graffi Grill på Solsiden i Trondheim er en annen restaurant som bruker Wink. Til digi.no sier driftssjef Clas Skjeldam i Graffi Grill at gjestene hans er svært tilfredse med å kunne bruke Wink. – Resultatene kan vi se i et betydelig mersalg, en sterk medlemsøkning i vår kundefordelsklubb og et konkurransefortrinn. Dette setter i gang vår fantasi også. Vi har gitt innspill på ny og spennende funksjonalitet, forteller Skjeldam.

Det Wink tilbyr, er i utgangspunktet ikke en app, men en nettleserbasert løsning. Restauranter som bruker den, får sin egen adresse. Winks inntekter kommer dels fra et oppstartsgebyr som restaurantene betaler for å ta i bruk løsningen, og dels i form av et påslag på de innbetalingene gjestene foretar gjennom løsningen.

Smart for restaurantene
bestille mat

Inne på restauranten slipper kundene å stå i kø eller vente på kelneren. De sitter ved bordet og bestiller ved hjelp av Wink-appen. Foto: Bård Ivar Basmo

For restaurantene byr Wink på en lang rekke fordeler. Servitørene slipper å fly til og fra bord til bord for å ta opp bestillinger og kan i stedet bruke tida på å yte god service. Det innebygde lojalitetsprogrammet gir restauranten muligheten til å skape trafikk i perioder med færre gjester. En egen take-away-modul gjør restauranten enda mer tilgjengelig for gjesten. Snart kommer også en løsning for forhåndsbestilling slik at maten er klar når gjestene kommer. Gjennom Wink får restaurantene ærlige tilbakemeldinger fra gjestene sine. På den måten kan de følge opp umiddelbart og gi misfornøyde gjester spesialservice. At menyen er digital, gjør at restauranten kan tilpasse menyen. Produkter de vil selge mer av, kan de synliggjøre bedre, for eksempel retter laget av sesongbaserte råvarer.

Koronaepidemien – en øyeåpner

Under koronapandemien har mange restauranter fått øynene opp for Wink-løsningen. Først ble de stengt over natta. Da de etter flere uker fikk lov til å åpne igjen, var det med omfattende restriksjoner. Kravet om 1—2 m avstand mellom bordene, forbudet mot salg over disk og ikke minst kravet om å unngå nærkontakt mellom servitør og kunde, aktualiserte Wink-løsningen.

Steg for steg

Wink har lykkes med å utvikle en god idé til å bli en attraktiv løsning og et aktivt aksjeselskap med fornøyde kunder. Årsakene til suksessen er at de har tatt ett steg av gangen, hatt gode hjelpere og gjort tydelige valg underveis, ifølge salgsdirektør Ketil Engen.

– Proneo spilte en avgjørende viktig rolle for den forretningsmessige utviklingen av selskapet. Særlig viktig var inkubatortilbudet deres til oppstartsbedrifter med erfarne veiledere og forretningsutviklere. Proneo bisto oss med finansiering, fasilitering av strategiprosesser, nettverksbygging gjennom Connect Trøndelag og i det hele tatt som uvurderlig sparringspartner i selskapets utviklingsløp.

-Vi ønsker også å berømme Innovasjon Norge for det samarbeidet vi har hatt med vår rådgiver på Trøndelagskontoret. I tillegg til sparring og finansiering, har de vært flinke til å utfordre oss,. Det har vært viktig.

Strategisk veivalg

Engen mener også det var avgjørende for Wink at de tok en beslutning om ikke å satse på en billig gjør-det selv-løsning. I stedet holdt de fast på den opprinnelige strategien sin om å tilby en komplett og skreddersydd løsning som i tillegg til bestilling og betaling omfattet målrettede kundeprogrammer, take-away-løsning, bordbestilling, kundetilpassede drifts- og lønnsomhetsrapporter og gradvis overgang til spesialutviklet og helintegrert kassaløsning.

– Ved å differensiere oss fra de billige gjør-det selv-løsningene kan vi konsentrere oss om middels store og store restauranter som har høye krav til egen profilering, egne kundeprogram og effektiv og lønnsom drift, forteller Engen.

Fra Trøndelag til verden

I utviklingsfasen har Wink lagt vekt på nærhet til kundene. Derfor har de jobbet mest i Trøndelag. Neste steg er å gå nasjonalt og deretter til Sverige og Danmark. I tillegg skal de bygge opp en effektiv supportavdeling som skal serve kundene under hele åpningstiden. De skal også fortsette utviklingen av unike og kundetilpassede løsninger og skaffe effektive, landsdekkende distribusjonskanaler for salg av løsningen.  

Så, om en 5—8 års tid mener Engen at Wink kan ta spranget fra Skandinavia og videre ut i verden:
– Da ser vi for oss en exit til et større IT-selskap som har internasjonal erfaring og internasjonale ambisjoner.

FAKTABOKS

Wink AS
Holder til i Verdal
Tilbyr en digital bestillings- og betalingsløsning for restauranter
Gründet av Fredrik Larsen og Even Wiseth i 2016.

 

Har du en idé du går og ruger på? Eller er du allerede i gang og trenger hjelp på veien videre? Da er Stein Morten rette person å ta kontakt med!

Stein Morten Holberg

Stein Morten Holberg

Tlf.: +47 411 46 468

E-post: [email protected]