Vuku Gårdsmeieri:
Italia + Norge = Sant
Kathrine Sandvold Lundgren vokste opp med kyr, men uten mozzarella. Det skulle gå mange år før den italienske ostetypen ble en viktig del av livet til odelsjenta på Dillmoen gård i Vuku i Verdal. Litt tilfeldig havnet hun og mannen hennes, Arild Gaasvik, på et ystekurs for fire år siden. I dag driver de Vuku Gårdsmeieri og leverer mozzarella av melk fra egne kyr til dagligvarebutikkene.
Da de for fem år siden tok over hjemgården til Kathrine, ønsket begge to å ha jobben sin der. De startet økologisk melkeproduksjon med en kvote på 90 tonn. Men gården var ikke stor nok til å gi to inntekter. En høvelig tilleggsnæring måtte til.
– Vi var innom flere ideer. Nokså tilfeldig ble vi med på et innføringskurs i ysting i regi av Matnavet på Mære og Sogn jord- og hagebruksskole, forteller Kathrine. – Etter hvert skjønte vi at ysting var en tilleggsnæring som ga god utnyttelse av gårdens egne ressurser. Og det var gøy å holde på med!
Italia og mozzarella
Kathrine og Arild plan gikk ut på å produsere tradisjonelle norske oster som brunost, kvitost og gammelost. Men så, igjen litt tilfeldig, kom de i snakk med Lise Løseth og Paolo Diletto, gründerne bak merkevaren Gold of Italy. De savnet en italiensk ost laget av norsk melk. Ikke lenge etter var Kathrine og Arild på mozzarella-kurs i Italia.
Kunsten å lage mozarella er ikke bare enkel. Etter prøving og feiling var det klart for testproduksjon og -salg. Det viste seg at mozzarella på norsk kumelk var noe folk ville ha. Men var prosjektet lønnsomt?
Proneo og andre gode hjelpere
– Rådgiverne i Proneo hjalp oss med budsjetter og kalkyler, søknader og kontakt med Innovasjon Norge, forteller Kathrine. – De ga oss trygghet og støtte i møte med alt det nye da vi skulle starte bedriften og utvikle produktene. Helt fra starten og til mozzarellaen var ute i butikk, har Proneo vært med oss. Nå gir de oss råd om videre utvikling av konseptet og ostene.
– Sparebank 1 SMN og Innovasjon Norge har også vært viktige fødselshjelpere. Ine Østenby hos SMN regnskap har hjulpet oss mye med å opprette AS og med regnskapsmessige spørsmål. Johannes Håbrekke, rådgiver landbruk i SMN, har vært en god støttespiller. Og Innovasjon Norge har vært essensiell for gjennomføring av prosjektet.
Våren 2021 kunne Kathrine og Arild i samråd med Proneo og andre gode hjelpere etablere Vuku Gårdsmeieri i nye lokaler på Dillmoen Gård.
Brunost rett rundt hjørnet
Mozzarellaen fra Vuku er allerede ute i dagligvarebutikkene i Trøndelag. Og flere er i kjømda, skal vi tro Kathrine og
Arild: Småost med tomat og rosépepper, Småost med paprika og hvitløk, Steikost, Pizzamozzarella og 3 ulike kremostvarianter. Her har REKO-ringene i Trondheim og Innherred vært en god arena for salg og ikke minst test av nye produkter før de skal ut i dagligvare.
– Brunosten vår er også rett rundt hjørnet, forteller Kathrine. – Det spesielle er at vi lager brunost av mysen etter mozzarellaen. Norsk og Italiensk tradisjon hånd i hånd. Det er stas!
Hardt arbeid lønner seg
– Mange satser på lokalmat, og konkurransen om plassen i butikkhyllene er hard. Hva er det som gir dere tro på at akkurat dere skal lykkes?
– Vi mener selv at vi har en solid tanke bak det vi holder på med. Vi ville skape en arbeidsplass til oss begge her på gården. Vi ville utnytte gårdens egne ressurser og satse på produktkvalitet og dyrevelferd. Alt dette henger sammen og motiverer oss.
I tillegg jobber vi beinhardt og lange dager for å lykkes med drømmen vår. Jeg har et mantra: «Hardt arbeid lønner seg». Det bruker jeg å si til meg selv når det butter imot, for det gjør det virkelig noen ganger, innrømmer Kathrine. – Og så er vi heldige som er to om jobben. Vi er flinke til å rose hverandre og til å kjenne på når noe går bra. Man skal heller ikke undervurdere verdien av kårfolk! De er en uvurderlig ressurs på gården.
Hvor er Vuku Gårdsmeieri om fem år?
– I 2026 er vi en godt etablert bedrift med jevn produksjon og leveranser til dagligvare over hele landet. Vi har flere fast ansatte og et kurslokale i 2. etasje på meieriet hvor vi tar imot grupper og forteller om prosessen vår fra idé til meieri. Vi holder ystekurs for både kommende og erfarne ystere. Og én gang i året tar vi med oss familien og drar til Italia hvor vi spiser pizza, besøker lokale ysteri og bare har det fint. For, du skjønner det, vi har noen timer avspasering til gode, smiler Kathrine.
Det viktige engasjementet
– Tilleggsnæringer er nødvendige for landbruket, mener prosjektleder i Proneo, Vigdis Haldorsen. – Vuku
Gårdsmeieri er et godt eksempel på hvordan gårdens egne ressurser, i dette tilfellet kumelk, kan foredles til høyverdige produkter.
I tillegg til å gi råd om investering og økonomi har Proneo bidratt med nettverk for å sette Vuku Gårdsmeieri i kontakt med andre i etterspurte bransjer. Haldorsen innrømmer at hun har et stort hjerte for denne etableringen. – Lokal verdiskaping, bærekraft og økonomi er viktig. Med det aller viktigste er faktisk teamet og engasjement i prosessen når man skal etablere egen bedrift, mener Haldorsen.